Öland.

Onsdag:
 Dagen började med att jag försov mig rejält, men eftersom att jag skulle få skjuts av Milla gjorde det inget. Sen att Milla tog en stolpe på bensinmacken så att jag inte hann till engelskan är ju en annan femma. Roligt i efterhand, men sjukt surt då.
 Hem till Gabriella och laga pannkaka innan vi drog till tåget och träffade Burris och Martina. Sen väntade sjukt många tåg som spenderades med att äta slimeig yoghurt, skriva pinsamma listor och diskutera både det ena och det andra. Dessutom måste man ju räkna med lite missöden när man ska åka långt. I vårt fall innebar det att Gabriella glömde tågbiljetterna på tåget... Vi lyckades ändå "snyltåka" ända fram och fick upp tältet efter många om och men. Förstår fortfarande inte hur jag orkade all min packning. Blev lite visklekar och en promenad till stranden med Burris alla kusiner och så, trevligt folk!

Torsdag:
 Vaknade jättetidigt, tur var väl det.. "Morgonmöte om en kvart!!" *slå i kastrulllock*. Men a, morgonmöte, snabb frukost och sen Grundfågel, alltså en snabb kurs i fågelskådning. Riktigt intressant, men ingen fågel var lika söt som en viss fågelskådare, hehe... Men ja, kan känna igen lite silltrutar och sånt där, tänkte försöka lära mig lite mer också. Det värsta var att det vräkte ner regn...
 Efter fågelkursen satt vi inne och umgicks och torkade ett tag innan det var dags för promenad. Gick längs stranden, hoppade i havet, sjönk i tång och gick på ett fornminne. Tittade på massor av kor också, det är nice!
 Åt mat, kastade frisbee (jag suger) och lite sånt. Jag lyckades skära mig fast jag inte skulle (eller ja..). Cyklade till ett stort torn (tror jag det var) som de andra (inte jag, Burris, Hedvig och kanske Martina? som inte är självmordsbenägna) klättrade upp i. Vi andra sprang och lekte Harry Potter i massa enbuskar istället, mycket roligare! För vi är ju bättre än Harry, det fattar ju alla. Vi hade inte ens trollstavar (döh). 
Dansade sen schottis och polska. Jag och Burris äger.

Fredag:
 På fredagen gick jag och Gabriella upp klockan halv sex för att åka till Ottenby och fågelskåda. Var väldigt mycket trevliga människor, fick se många fåglar och vi fick även hjälp att lära oss känna igen lite fåglar av en snäll människa. Mer om det sen. Vi var tillbaka till morgonmötet, så efter det gick vi en till kurs, Grundbotanik. Den handlade om grunderna om blommor och sådant, var också jätteintressant även om jag tycker om fågelskådning mer. Även då vräkte regnet ner vilket gjorde det hela lite tristare. Men anyways, tillbaka, äta lunch och sedan ge sig ut på nästa kurs; Grundkryp och limnologi, dvs kryp och vattenkryp. Var jätteintressant faktiskt, lärt mig massor och kan inte riktigt döda kryp utan anledning längre... läskigt! Men i alla fall, ett tips från coachen är att inte kasta sig efter myggor för att sedan slå ihjäl dem på en sådan kurs. Lite fel plats för det. 
 Sen var det lekworkshop, vilket var sjukt kul! Att se killar bete sig som småbarn är alltid en hit. 
Men dagens höjdpunkt var ändå Fladdermus xq:n. Åkte ut till ett naturreservat, gick omkring i en timme med trevligt folk, och sedan kom det en fladdermusexpert och pratade massa. Vi gick sen till en damm så att vi fick se massor av fladdermöss, tror vi såg två olika arter. Fullkomligt fascinerande varelser, vill bara veta mer om dem! Var en riktigt häftig upplevelse kan jag säga! 

Lördag:
 Den sista dagen fick bli en lugn dag märktes redan på morgonen. Jag och Gabriella försov oss och missade en fågel-xq, men det gjorde väl inte så väldigt mycket med en sovmorgon till klockan 09.00. Gick till hamnen och duschade, vilket fortfarande var det bästa någonsin, och sedan en Östersjösxq. Mycket prat om miljö och sådant, sjukligt intressant det med! Önskar att det hade hållt på längre bara, ville veta allt som går att veta... Men det går ju i och för sig att ordna. MEN i alla fall! På kvällen var det även en klimatdiskussion mellan en grupp ur en svensktalande finsk antikapitalistisk miljörörelse. Jättekul att höra allas olika synpunkter, men bäst var Qi Gong-mannen! "Det är ju fantastiskt alltså!" Hoppas verkligen att det finns fler sådana människor ute i världen!
Sen blev det till att säga hejdå till Öland med en sista promenad och döda tält. 

Jag har säkert missat jättemycket, men i så fall är det bara för att allt var så himla underbart! Alla människor var liksom bra människor på sitt sätt. Trevliga, glada, hjälpsamma, toppenfolk helt enkelt! 
Jag längtar redan tillbaka, hade verkligen supertrevligt hela helgen och jag vill definitivt göra om det. 

Tack till alla fina människor som gjorde det här till vad det blev! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0