Jämställdhetsdebatten - jämställd?

Det här inlägget kommer jag att få kritik för, och jag hoppas att ni faktiskt läser det jag har att säga innan ni skriver en aggressiv kommentar. Och sen är det ett plus om ni faktiskt försöker förstå hur jag ser på det.
Jämställdhet är nog ett av det mest debatterade ämnet inom politiken i Sverige, och därför har jag inte riktigt velat publicera det här inlägget, som är skrivet för cirkus två månader sedan.

Lika löner, lika chans/rätt till arbete, lika rättigheter på arbetsplats.. det är sådant som vi anser är ojämställt i Sverige och därför debatterar om. Som vanligt har vi i Sverige inte förstått hur bra vi faktiskt har det.
I en undersökning som min SO:lärare berättade om, och som vi fick läsa om, hade de frågat indiska kvinnor vad de anser är jämställdhet. Det var tre olika svar, från tre kvinnor i olika kast, och det är ett som har etsat sig fast i mitt huvud. Som fick mig att inse hur små våra orättvisor är. Hon hade svarat något i stil med; "Att männen respekterar oss som människor, och är vänliga mot oss". I hennes liv var det alltså jämlikhet. Jag har för mig att det var en kvinna ur ett högre kast som sa något om utbildning också. I Sverige får kvinnor jobba, det finns lagar mot kvinnomisshandel och diskriminering, och vi förväntas bli mötta med respekt. I Indien är detta inte självklart.

En annan sak som stör mig inom debatten är att det faktiskt finns områden där man borde kämpa för jämställdhet, men för männen. I t.ex vårdnadskonflikter vinner oftast mamman, just för att hon är mamma. Mammor är inte alltid bästa föräldern, och det är något jag tycker att männen borde kämpa för.

Jag säger inte att jämställdhetsdebatten bör läggas ner. Jag säger heller inte att den är larvig, fånig eller obefogad. Det enda jag menar är att den är så uppblåst i jämförelse med andra länder, och att vi kanske, ibland, tycker lite väl synd om oss själva.

Kommentarer
Postat av: Linda

kommer hem antingen på onsdag eller torsdag nästa vecka ^^ Jag hör av mig när jag landat här i skogen :D

Klart vi ska hörru :D

2009-06-25 @ 09:09:15
Postat av: JessieJoystick

(jag missuppfattar väl helt-.-' men.... ja);



men om vi inte ifrågasätter våran plats i samhället -hur bra den än är- så kommer den ju aldrig att utvecklas.

ja, vi har det bättre i sverige än i många länder där kvinnor inte ens får gå utanför huset. -men det borde vara en självklar rättighet!



vi kan inte stanna upp med utvecklingen i sverige, bara för att andra länder ligger efter. om vi ska göra något så är det väl i såfall hjälpa dom på vägen?



men jo, jämdställdhet kan inte bara vara en kvinnofråga. män blir faktiskt också diskriminerade!!

bra inlägg btw!! intressant att läsa=D

2009-06-25 @ 22:08:42
Postat av: pottfisk.

det var precis det jag skrev; den är inte obefogad, bör inte läggas ner osv.

jag är för feminism i måttlig mängd.



men det jag ville ha sagt var att vår debatt är uppblåst i jämförelse med andra länder, inte att vi skulle sluta med våran.

Nästa gång, gör som jag sa och läs igenom det,försök förstå min synpunkt :P

2009-06-25 @ 23:02:16
URL: http://pottfisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0