Rasist?!

Rasism betyder färmlingsfientlighet. Främlingsfientlighet betyder att man är fientligt inställd mot människor med annorlunda kultur eller ett annat ursprung.

 Idag blev jag kallad för rasist för att jag inte sade hej till en engelsk tjej i våran klass. Det var en gång. Jag brukar heller inte prata så mycket med henne, eftersom att jag dels har problem att prata med människor som jag inte riktigt känner, finns dock undantag. Dels så har jag oftast inget att säga, och dels så säger jag inte det jag tänker när det inte är det vänligaste.
 Men detta var anledning nog för henne att kalla mig rasist och det ena och det andra. Hon sa bland annat att det inte spelar någon roll vad jag gör, utan att jag måste säga hej till henne i alla fall. Men det värsta var att hon för det första inte kunde säga allt själv, utan hade en kompis med sig. För det andra så gav hon mig ingen chans att säga något, bara malde på. Kunde inte förklara varför jag skulle vara rasist eller något sådant, hon hade absolut ingen bakgrund i något hon sa.
 För mig är detta absurdt. Jag är för det första inte rasist. Jag tycker att mångfald är grymt härligt och jag har absolut ingenting emot invandrare eller andra kulturer. För mig känns det också helt fel att behöva försvara rätten att prata med vem jag vill, för det är inget som någon kan bestämma över.

Rasism är straffbart. Att anklaga någon för ett brott man inte har begått, är förtal. Förtal är i sin tur också straffbart, tänk på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0