Rasism.

Rasism. Ett utav det mest uppmärksammade ämnena just nu.
Jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om, dels för att jag inte förstår rasister/främlingsfientliga personer. Jag förstår inte deras "logik", deras tankebanor. Jag förstår inte hur man kan döma ut så många människor efter ett så korkat tankesätt. Alla är lika värda, något de borde ha insett nu, vi lever på 2000-talet. Jag tycker också att det är intressant att de är så instängda i sitt egna lilla universum där de inte tar in andras åsikter. Att de inte kan inse att de har fel. För jag skulle då rakt inte vilja påstå att de har rätt.

 Den andra anledningen till att jag tycker att det är intressant att läsa om är att det faktiskt finns hopp för mänskligheten också. Att alla människor faktiskt inte är så främlingsfientliga att man bör oroa sig. Även om det redan nu är oroväckande att Sverigedemokraterna är på väg över 4%-spärren. Och jag får inte rösta, så jag kan inte göra något åt det heller. Sverigedemokraternas partiordförande skrev ju om islam som ett hot mot samhället i en debattartikel i Aftonbladet, men vad är mest hotfullt egentligen? En religion med hundratals fördomar emot sig, eller ett parti med främlingsfientliga åsikter? Jag skulle nog chansa på det sista.
Men ändå skrämmer det mig att Sverigedemokraterna har blivit stora. För folk måste väl ändå se igenom allt snart?

Något jag gillar är dock programmet "Välkomna nästan allihopa" som gick på svt2 idag. Det handlar, i princip, om att rasism idag är på en såpass vardaglig nivå som det faktiskt är. Folk använder ju rasistiska uttryck titt som tätt, folk skämtar om det osv. Och det uppfattas som ok. Men är det verkligen det?
Tyckte också att det var kul att se hur lite Bert Karlsson stod för. Det enda han stod för var det som fanns inspelat på band, resten var "felciterat". Visst, tror du på tomten också lille vän?

Och snälla busschaufförer som kör på VL, ta ner alla dessa urlöjligt fåniga klistermärken från Folkfronten!


Kommentarer
Postat av: Efrahim

Håller med fullständigt! Bort med Folkfronten och in med fler våldtäktsmän!Sverige behöver lite fler sköna invandrare och inte bara tråkiga svennar.

2009-11-08 @ 01:03:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0