Stjärnor.

Slökväll, kollade på film med familjen. Lite jobbigt när man försöker undvika vissa, menmen. Det funkar väl i alla fall. Kom nyss in från en promenad med Linn, det blir inte en sekund utan snack. Men det är härligt kallt ute i alla fall, lagom med minusgrader, ett tunt lager med snö och stjärnklart.

 Just det här med stjärnor är nog något som alltid kommer att fascinera mig. Jag älskar stjärnor och framför allt mysteriet bakom dem. Vart är de egentligen, hur kom de till, varför kom de till, om man ser ur deras perspektiv; vart ligger jorden? Dessa frågor är bara några av de hundratals som jag har tänkt på. Det bästa, enligt mig, är att det enda som finns egentligen är spekulationer. Vi kan aldrig åka dit och bekräfta våra teorier, och vad vi tror är stjärnstoft osv, som vi hittat på andra planeter osv. Hur kan vi veta att det verkligen är det? Jag skulle kunna skriva om det här i flera timmar. Men jag skulle hellre gå ut och lägga mig och se på dem. För de är så underbart fina, ostrukturerade och blandade. 

 Stjärnfigurer är också ganska fascinerande, men inte alls i samma skala som stjärnorna själva. För det är nånting som vi, människorna, har hittat på. Det intressanta med dem är sagorna bakom, vissa är ju grekisk mytologi, men de andra... Jag är inte riktigt säker på när de uppstod, men någonstans, någongång satt det någon och hittade på jättefina sagor som fortfarande finns kvar.  Sen finns det ju kinesiska och indiska stjärnbilder också, men det är jag inte så insatt i. Men det är antagligen också ganska fascinerande.


Draken


Kommentarer
Postat av: L

haha samma här :D låtarna var klockrena! :)

2009-12-13 @ 15:51:21
URL: http://liindaanderssson.blogg.se/
Postat av: Kung Bitterkossa

Jag gillar din fascination. Och delar den!

2009-12-14 @ 21:26:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0