Gripande, hemskt och bra!

Idag var den intressantaste skoldagen på länge.
En överlevare från Förintelsen, Mietek Grocher, höll en föreläsning på två timmar om allt han hade gått igenom. Han hade sett mycket hemskt, vissa tillfällen blev man grovt illamående, och vissa tillfällen grät man, och detta bara av att höra hans berättelse om vad han sett. Han har överlevt en rad olika koncentrationsläger och smitit från en gaskammare, och bott i gettot i Warsawa. Han berättade på ett sådant sätt att det aldrig blev tråkigt, och alla satt helt tysta och lyssnade. Inte ens mina parallelklasser lät eller störde. Han sa att han skulle kunna ha berättat tills imorgon kväll, och det kunde han ha gjort för min del, tyckte det var så sjukt intressant och en sån gripande historia. Man kan inte tro att det verkligen har hänt på riktigt.

Jag tycker att alla ungdomar borde få höra hans föredrag! Det är så otroligt gripande, och otroligt starkt att han går ut i skolor varje dag, helt gratis och berättar om allt han varit med om, och orkar tänka på sådana minnen. Och inte minst för att höra hur hemska nazisterna var. Hur kan en människa vara så ond?
Han berättade också om hur nynazisterna försöker mörka ner det, säger att det aldrig har hänt, men de kan inte åka till koncentrationslägren och se.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer om det just nu, men jag tycker att ni ska läsa hans bok; Jag överlevde av Mietek Grocher..


Kommentarer
Postat av: Milla

Jag vill höra honom xD

2009-04-29 @ 21:21:29
Postat av: JessieJoystick

wow 0.o

..



stunned

2009-04-30 @ 08:50:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0